четвъртък, 12 януари 2012 г.

Списък с книги, които искам да прочета


Що се отнася до четенето на книги аз съм малко като "книжна помиярка". Чета на поразия и особено книги, които са ми препоръчали. Разбира се има неща, които предпочитам и има неща, които не предпочитам. Но досега е нямало книга, която да съм започнала и да не съм довършила. Дори и да е в друг момент или етап от живота ми, а не тогава, когато книгата ми е била дадена. Някои от книгите страшно са ми харесвали, други - не чак толкова, но въпреки това ги ценя като опит и удоволствие. Не обичам фантастика много, макар че съм чела 3-4 книжки и от този жанр, така че и такива приемам. Списъкът по-долу не е само за 2012 година, а по принцип, но с ударение все пак да се пробвам да прочета тези книги до 31.12. : )

  1. „Параграф 22″ – Джоузеф Хелър - Каня се от страшно много време да прочета тази книга и все не стигам до нея. Много хора са ми я препоръчвали, така че ВРЕМЕ й е.
  2. „На изток от Рая“ – Джон Стайнбек ( и въобще каквото намеря на Стайнбек) - По-миналото лято видях едно доста симпатично, но не издаващо, че чете подобни книги, момче да я чете на плажа. Бях особено изненадана и то приятно. Оттогава ми е нещо като фикс идея и аз да я прочета. :)
  3. „Името на Розата“ – Умберто Еко - Мисля, че е от онези must-read книги, без които не може.
  4. „Дзен и изкуството да се поддържа мотоциклет“ – Робърт Пърсиг - Отново доста хвалена книга. А копието, което имаме вкъщи, е подарък на майка ми с доста интересно послание от този, който я е подарил. Как да не искаш да я прочетеш цялата?
  5. „Тенекиеният барабан“ – Гюнтер Грас - Ох, това е от т.нар. от мен книги-мъчения. Води се страхотна книга, спечелила е все пак Нобелова награда за литература, но все пак страшно трудна за четене. Немският модернизъм не е шега работа. Даде ми я мой скъп приятел преди (почти) година. Реших, че ще я прочета - започнах - стигнах до 122 страница и просто спрях... Добре, че приятелят, който ми я даде, ми има доверие и не си я иска още. :) Скоро и нейният час ще удари!!! Муахаха.
  6. „Архипелаг ГУЛАГ“ – Александър Солженицин - Няма определена причина. Просто искам.
  7. „Полет над кукувиче гнездо“ – Кен Киси  - Страшно много искам да гледам филма с Джак Никълсън. Този човек е гениален. Но първо задължително книгата. Още повече майка ми говори за тази книга, от както станах на 14... И все още не съм я прочела. СРАааааМ!!!
  8. "Нощ в Лисабон“ – Ерих Ремарк - Прочетох "На западния фронт нищо ново" и почти прочетох "Обратният път". Да, със сигурност книгите му са силни. Няма как да не искам да прочета и останалите.
  9. „Соларис“ – Станислав Лем - Чувала съм, че това е един от най-добрите автори в подобен жанр. Няма начин да не прочета поне една книга.
  10. „Приключенията на добрия войник Швейк“ – Ярослав Хашек - Толкова хубав инеща съм чувала за тази книга, че просто няма как да не я включа в списъка. Разбира се реших да го направя и в подходяща възраст. (Малко над тинейджърството, за да я оценя правилно..уж)
  11. „Естествен роман“- Георги Господинов - Много хвалби, много нещо. Искам да се уверя дали е така и за мен.
  12. „Сянката на вятъра“ на Карлос Луис Сафон (И като цяло Сафон) - За рожденния ми ден 2011 година Кристо и Стоян - двама мои приятели, ми подариха "Марина" на Сафон. Въпреки че се води за юноши, книгата ужасно много ми допадна, макар и наистина лека за четене. (Поне за човек на 23 години изглежда така) И понеже стилът на Сафон много ми допадна, реших, че ще прочета и други негови неща. Все от някъде трябва да се започне.
  13. „Театрален роман” – Михаил Булгаков ( ивъобще всичко, до което се докопам на Булгаков)  След като прочетох "Майстора и Маргарита" просто останах като поразена и зашеметена от стила на Булгаков. Много ми допадна и "Кучешко сърце". Ще е абсурд, ако не прочета всичко възможно на Булгаков.
  14. „Лолита” – Владимир Набоков - Ах, тази Лолита. Горещо ми я препоръчаха двама мъже, независимо един от друг, на които много държа. Да видим дали не са ме излъгали, че е тооолкова велика.
  15.  „Quo Vadis” – Хенрих Сенкевич - Любимата книга на моя колежка  от университета. Доста съм слушала за тази книга и любопитството ми се събуди. Няма начин, ще се чете.
  16. „Дона Флор и нейните двама съпрузи” – Жоржи Амаду - Страшно харесван бразилски автор. Интересът ми към него събуди мой учител в гимназията. Господин Коновски имаше навик да ми подарява книги. Една от тях бе тъкмо "Дона Флор...". Така и не я прочетох тогава. Наскоро си бях взела "Откриването на Америка от турците". "Романче", както самия Амаду казва. Много приятно книжле. Ето, че дойде ред и на по-сериозния обем на "Дона Флор".
  17.  Каквото успея да набарам на Кафка. - Много ми е говорено за него. Все хубави и все объркващи неща - луд, гениален, страхотен, болен, неразбираем, твърде циничен. Не знам, време е сама да разбера.
  18.  Каквото успея да набарам на Кърт Вонегът - Много съм любопитна, много. Най-накрая искам и аз да видя за какво чудо става въпрос и защо няма средно мнение - или "гениален", или "простак"...
  19. “Дванайсетте стола“-Илф Петров (ако ми върнат книгата, ще я прочета...) След Булгаков си търсех нещо в същия стил. Препоръчаха ми Илф и Петров. Започнах да чета книгата, но ми я взеха преди да успея да я довърша, така че сега трябва да си я прибера, за да мога да й се насладя. :)
  20. Нещо на Айзък Азимов (като за проба) - Един от най-титолуваните фантасти. Колкото и да не си падам по жанра, искам да съм чела нещо от него.
  21. „Спасителят в ръжта” – Селинджър (и въобще този автор) - Една от великите книги. Нали така я определяха? Любопитен ми е Селинджър, да видим. 
  22. Азиатската сага - Джеймс Клавел - Преди 2 години и нещо прочетох "Цар Плъх". Няма начин да не искам да изчета всички книги от тази сага. Казват, че "Шогун" е най-добрата. Ако е вярно, значи Клавел е страхотен писател. "Цар Плъх" е невероятен роман за мен.
  23. „Поручик Бенц” – Димитър Димов Аз обичам българска литература. След "Тютюн", който много харесах, и "Осъдени души" искам да прочета и друго на Димов.
  24. „Червено и черно” – Стендал - И тук няма определена причина, просто ми се е набило в главата, че искам. Обичам иронията в литературата и исторически романи, а съм чувала, че Стендал е майстор. Как да не искам да го чета? :)
  25.  „Погнусата” – Жан-Пол Сартър - Един от любимите автори на леля ми. Чувала съм, че е тежък и май "Погнусата" не е удачно решение като за начало, но какво пък, Обичам литературни предизвикателства.
  26. „Крадци на лебеди” – Елизабет Костова С огромно нетърпение чаках да излезе втората й книга.Майка ми ми я подари веднага след като я пуснаха по книжарниците, но така и не я прочетох тогава. (миналата година някъде) Когато "Историкът" изеле всички говореха за книгата. Аз я прочетох доста по-късно. Малко съм странна - вървя срещу хваленото по отношение на книгите. Реших, че ще я прочета, когато поискам, а не когато всички я четат, защото е хит. Много хубава книга, много поглъщаша.Дано и "Крадци на лебеди" е толкова страхотна.
  27. „Месия” – Гор Видал - "Сътворението" е книгата, която съм чела най-дълго в живота си! ("Тенекиеният барабан" следва по петите) Но ми хареса. А и искам да видя дали Видал пише САМО така, както в "Сътворението" - бавно и протяжно, макар и интересно.
  28. „Изворът” – Айн Ранд - Много хвалена авторка. Много продуктивна. "Изворът" ми я подари мой приятел доста отдавна - много преди Айн Ранд да стане толкова популярна и коментирана у нас. Признавам си обемът на книгата (гигантическа ми се струва :)) ме изплаши преди. Сега обаче искам да я прочета.
  29. „Алхимикът” – Паулу Коелю - Отново подарък от същия приятел. Така и не я прочетох, когато ми я подари преди...леле, 3-4 години. Коелю тъкмо навлизаше у нас и все още не беше "Любимият автор на моделните", но все пак имаше слава на женски писател. Прочетох "Брида" по съвет на моя приятелка. Останах очарована. Може би защото я прочетох в подходящ момент от живота си, но определено книгата ме развълнува. Надявам се и "Алхимикът" да не ме разочарова.
  30. „Часовникаря” – Джефри Дивър - Това не е от онези книги, които задължително трябва да прочетеш, но ми е любопитна. Майка ми я е купувала преди време и наскоро ми хвана окото.
  31. „Наследникът от Калкута” – Роберт Щилмарк - По принцип не съм толкова фен на приключенските романи, но този специално искам да го прочета. Препоръчана ми е. :)
  32. „Трактатът” – Робин Адер - Както споменах, падам си по исторически романи, а това изглежда обещаващо. Да видим. :)
  33. „Няма място за старите кучета” – Кормак Маккарти - Филмът разтърси Холивуд. Аз ще заложа на книгата. Макар че прочетох първите 3 страници и ми се стори доста тежка.
  34. Людмила Филипова - Хм, много съм разколебана. "Червено злато" - втората й книга, я прочетох за един ден. По-скоро за едно пътуване с автобус Добрич-София. Стори ми се страшно интересно и добре написана. С една дума - зарибих се. Майка ми направи подарък за рожденния ден - всички досега излезли книги на Филипова, без първата "Анатомия на илюзиите", защото беше изчерпана. Нея ми я подари отново за рожденния ден Виктор - мой колега от Факултета по журналистика, приятел и съквартирант в момента. Изчетох я на един дъх. И се разочаровах страшно. Пробвах да чета "Стъклени съдби" - третата й книга. Засега съм със смесени чувства, но все пак...Не е толкова добра писателка, колкото си мислех преди. Лично според мен. Но така или иначе имам колекция - може пък да съм се заблудила от първия й опит и да е вярно мнението ми, базирано на "Червено злато". : )
  35. Стивън Кинг - чела съм няколко негови книги, като най-любима и въобще ми е "Дългата разходка". Много от представите ми промени тази книга. Страхотно въздействаща е. Препоръчвам я горещо на всеки!  А на мен в топ са ми "Сиянието", "Гробище за домашни любимци", "То" (брррр) и "Капан за сънища", въпреки че съм гледала вече филма. : )
  36. Тери Пратчет – Просто няма какво да конкретизирам тук. ОБОЖАВАМ Тери Пратчет. Всичко негово бих прочела с удоволствие - тънката ирония, забавния, лек език, страхотните сюжети, осмиването на действителността ни и разбира се страхотните герои и приключения в Анкх-Морпорк. Как може човек да не се изкуши? :) В момента си събирам всичките му книги, издадени у нас. Ако се чудите за подарък - да знаете. Но първо се консултирайте кои заглавия ми липсват.. :Pp
Разбира се този списък не е абсолютен и задължителен. А и както се познавам, ще има доста допълнителни книжки, които ще влязат в списъка, и може би даже ще изместят някои от "титулярите". Това разбира се не означава, че няма да прочета горепосочените книги. Още повече приемам предложения - автори и заглавия. Споделете какво друго трябва да прочета.  Мисля да ви държа в течение как вървят нещата с четенето ми. Ще отбелязвам прочетените книги и ще добавям заглавията, които не са в списъка, но съм прочела, но няма да отбелязвам 3-те прочетени досега книги, които бяха част от списъка, но го изпревариха. :) Е, вече започвам със следващите!


До скоро четене.. :)

П.П. Тук ще пиша и новопрепоръчаните заглавия. И вече има едно такова -
  1. "Самите богове" на А. Азимов. Куул. ;] И мерси, Кристо.
  2. "Ангели на самотата" -  Джак Керуак (sun)
  3. Разкази или "Раково отделение" - Солженицин 
  4. Хемингуей  
  5. Труман Капоти
А тук ще пиша книгите, които са извънс списъка, но съм си купила и искам да прочета:
  1. "Симетрия" - Захари Карабашлиев
  2. "Трохите на щастието" - Фицджералд


    2 коментара:

    1. Уау. Мощен списък - Ремарк е попадение (макар че "На западния фронт нищо ново" е по-различна от много от останалите му книги(всъщност само още една друга напомня на него - "Време да се живее и време да се мре", препоръчвам и нея), но ще разбереш като прочете Нощта). Вонегът пише много добре (почти колкото Димитър Димов -)) ), сложи само и малко Хемингуей, после си купи брезентови ботуши, с които да ходиш на лов в саваната, пий джин, сбий се в някоя кръчма, обичай жени... стани мъж-))).
      ПС - Ако прочетеш Архипелага ми се обади.... (знам, че знаеш какво е архипелаг... ама гулаг знаеш ли какво значи хахаха). Солженицин също пише много хубаво - вземи си разкази или "Раково отделение". Иначе ако спестиш половин заплата може да си купиш Архипелага при букинистите.
      ПС 2 - Никой никога няма да бие текста на Лолита... превъзходен е.

      ОтговорИзтриване
    2. Приемам предизвикателствата. ; ) Добавям заглавията и започвам търсене, последвано от четене.

      П.П. Знам какво е архипелаг, да. Но знам какво е и гулаг. : )
      П.П.2 Винаги съм мечтала да стана мъж... Хм, Хемингуей присъства сериозно в домашната библиотека. Ще се погрижа и за него. :)

      ОтговорИзтриване